Rockwood Lommel - History

Artikel HBVL – 04-08-1993

2023-11-30 18:35:56

Bron: HBVL

04-08-1993 Het Belang van Limburg - Mark Van Luyk - Pagina 36

Rockwood, het mirakel van Lommel

HAMONT/LOMMEL.- Het Lommelse Rockwood had zichzelf evengoed het ondertiteltje wonder-festival kun geven. Op nog geen twee jaar tijd slaagden Benny Lambeens en Theo Vansummeren erin om in Lommel een middelgroot festival uit de grond te stampen waar het eerste jaar 10.000 (!) mensen voor afzakten. En dat voor een affiche die niet moest onder doen voor het meest middelmatige festival van België, met als headliners Golden Earring en The Scabs.

Vorig jaar -met acts als Carmel en The Stray Cats- zakten er nog eens tweeduizend man extra af naar het Kattenbos in Lommel.

Dit jaar gooide de organisatie de muziekstijl van het festival volledig om richting alternatief. Op zaterdag 11 september weten we of het mirakel van Lommel verder loopt.

Dit is wellicht de meest vreemde lokatie voor een interview die ik ooit heb gedaan. We staan namelijk op het nieuwe festivalterrein van Rockwood in Lommel Balendijk, vlak achter het industrieterrein en vlak naast de expresweg naar Mol. In de wei staan paaltjes geklopt. Ze duiden aan waar het podium en de backstageruimte komen. Wij staan midden in een lege wei, langs het derde en vierde paaltje. In de backstage-ruimte dus.

«We zijn alletwee hardnekkige muziekfans,» zegt Benny Lambeens een zelfstandig zakenman in levensmiddelen. «Ikzelf heb ooit meegewerkt aan een festival en zodoende is bij Theo en mij het idee gerijpt om een festival te organiseren. We zijn toen op de landkaart gaan kijken waar er nog weinig te beleven was op festival- en uitgaansgebied en dat bleek dus Noord-Limburg te zijn. Het vreemde was dat die regio wel een heel duidelijke festivaltraditie had, maar dat niemand blijkbaar aan die behoefte voldeed. Als lokatie kozen we Lommel: vlakbij Nederland, Antwerpen en midden in niemandsland Noord-Limburg».

«Vervolgens zijn we bij heel wat festivals gaan spieken hoe je zoiets organisatorisch op poten moest zetten. Daar hebben we veel uit geleerd, ook hoe het soms niet moet».

Plakwood

«En toen zijn we dus met onze beruchte reclamecampagne gestart. Zo'n festival als Pukkelpop hoeft geen promotie meer te voeren: iedereen schrijft en spreekt er sowieso over, maar van Rockwood moesten we nog een begrip máken. Zodoende hebben we het eerste jaar samengewerkt met een reclamebureau en zijn we met een massale publiciteitscampagne gestart».

Theo Vansummeren: «Het eerste jaar noemden ze ons Plakwood omdat je nergens meer kon komen of er hing een affiche van Rockwood. Er lopen trouwens nog heel wat processen omdat onze plakploeg een beetje te ijverig was (lacht). Bovendien hadden we 120 voorverkooppunten. Niet omdat we dachten dat we zoveel tickets gingen verkopen, maar omdat die verkooppunten op zich ook nog eens voor reclame zorgden. We lieten t-shirts drukken, duizenden strooibriefjes uitdelen en klopten overal borden in de grond. Naar promotie is dat jaar een massa geld uitgegaan, maar we moesten wel: want niemand had ooit van Rockwood gehoord».

Het gevolg was echter navenant. Op Rockwood doken 10.000 toeschouwers op. «We hadden gerekend op maximaal 5.000 man. Het was nog maar rond de middag toen we het terrein moesten vergroten. Het volk kon er niet meer op!,» lacht Theo.

Gelukstreffer

Benny: «Toen al bleek dat 30 à 40 procent van de festivalgangers geen Limburgers waren. Heel wat publiek kwam uit de regio Antwerpen en uit Nederland. We hadden dus goed gegokt. Maar die triomf maakte al snel plaats voor kopzorgen. Wij hadden er namelijk op gerekend dat we langzaam konden groeien, maar nu zaten we dus ineens met een middelgroot festival».

Theo: «Dat wilde dus zeggen dat we vorig jaar minsten evengoed moesten doen. Het eerste jaar stond iedereen namelijk te roepen dat we een gelukstreffer hadden gescoord en dat we het jaar erop wel op onze bek zouden gaan».

Benny: «Zodoende pakten we vorig jaar opnieuw uit met een grootse reclamecampagne. En opnieuw zat daar 12.000 man. Als we dat nu dit jaar opnieuw halen dan hebben we voorgoed bewezen geen geluksvogels te zijn».

«Ik vind het een beetje jammer dat iedereen ons bekijkt als een commercieel festival. Alsof wij het alleen voor het geld zouden doen. Daar klopt geen bal van. Theo en ik zijn fervente muziekliefhebbers. Rockwood is voor ons een hobby die ons welliswaar het hele jaar door opslorpt. Bovendien geeft vooral het organiseren de kick. Je zet een structuur op, tekent plannen en dan zie je hoe dat in de praktijk nog blijkt te werken ook».

Alternatief

Ondanks het succes van de voorgaande, eerder mainstream-affiches koos Rockwood tot ieders verbazing voor het festival van 11 september niets dan alternatieve groepen. «We hebben duidelijk gekozen voor een verjonging van het festival. Hadden we het dit jaar gehouden op een traditionele affiche dan was er geen kat naar toe gekomen. Iemand van 35 wil nog wel naar een festival, maar die mag niet meer van zijn vrouw (lacht). Uit onze rondvraag blijkt trouwens dat iedereen dit een fantastische affiche vindt».

«Iedereen noemt deze affiche alternatief. Maar hoe alternatief is alternatief nog?,» vraagt Benny retorisch. «Het recente Pukkelpop-festival heeft toch wel aangetoond dat dat soort muziek een hele brede doelgroep aanspreekt. Ik wil ook grif toegeven dat we inspelen op een trend. En dat is iets anders dan naäpen. Wij hebben als beginnend festival helemaal niet de ambitie of mogelijkheid om trendsetter te zijn. Wij hebben liever dat onze affiche weerspiegelt wat leeft bij jongeren».

«Er wordt nu al gesproken over oververzadiging in de alternatieve sector. Ik geloof daar niet veel van. Mensen zijn het wél beu om voor de vijftiende keer naar een affiche te gaan kijken waarop The Scabs, Blue Blot, The Radio's en The Dinky Toys staan verzameld. Die groepen zijn opgebrand en bovendien vragen ze ook nog veel te veel. Dan kun je toch beter in het buitenland voor dezelfde prijs interessantere groepen zoeken?»

«Mag ik er nog even dit aan toevoegen,» zegt Theo snel. «Ik had in jullie krant gelezen dat het varken van boer Fons Pukkelpop niet heeft overleefd. Wel, net op de plaats waar straks de backstage-ruimte komt, hebben wij een konijnepijp gevonden waar een hele familie lang-oren woont. We laten die straks speciaal afzetten zodat de vrachtwagens daar niet over denderen. Rockwood is dus ook konijn-vriendelijk».

Het verwondert u wellicht niet dat Theo Vansummeren schepen van milieu is in Lommel.

Mark VAN LUYK

Rockwood op zaterdag 11 september met vanaf 10.30 uur Burma Shave, Soapstone, Jason Rawhead, Mighty Mighty Bosstones, Claw Boys Claw, Thelonious Monster, Björk, Urban Dance Squad en Fishbone. Het festivalterrein ligt in Lommel-Balendijk, vlak langs de Rijksweg Lommel-Mol (niet op het crossterrein). Tickets kosten 590/690 frank. Er is gratis parking voorzien vlak aan de wei. Alle info: 011/62.18.91

Share this page
Scroll naar boven